Proč vlastně ráno vylézáme z postele?

Poslání či smysl jakékoli činnosti má výrazný efekt na motivaci nás i motivaci našeho okolí. Platilo to při vynalézání letadel na přelomu 19. a 20. století a platí to i v dnešních korporacích. Může za to biologie, říká speaker Simon Sinek.

Wilbur bylo čtyři roky starší než Orville. Jako malým capartům jim otec přivezl na hraní primitivní helikoptéru, nebo možná spíš létající stroj. Bratři ho celkem brzo zničili. Ale postavili si nový, pak další a potom zase další. Nebyli jediní, kdo ve druhé polovině 19. století snil o létání. Například Samuel Pierpont Langley měl mnohem lepší podmínky – vládní granty, přístup k nejvzdělanějším a nejodvážnějším lidem své doby i zájem veřejnosti. První pilotované motorové letadlo ale sestrojili a úspěšně vyzkoušeli Wilbur a Orville Wrightovi.

Proč řadíme mezi průkopníky letectví dvojici z americké periferie, která ani nevystudovala univerzitu a na své pokusy si musela těžce vydělávat? Jak je vlastně možné, že někdo dosáhne úžasných věcí navzdory předpokladům. Štěstí, náhoda? Nemyslíme si.

Proč nezapomínat na Proč?

Inspirativní lidé a organizace mají jednu věc společnou – myslí, jednají a komunikují opačně než jejich konkurenti. „A je jedno, jestli máš na mysli Wrighty, pro které pár oddaných chlapíků potilo krev, Martina Luthera Kinga, který se stal nejdůležitějším mluvčím hnutí za občanská práva, nebo technologické lídry jako Apple, na jejichž nové telefony stojí lidé frontu několik dnů před začátkem prodeje,“ říká Simon Sinek ve videu How Great Leaders Inspire Action, které patří mezi nejpopulárnějších TED talků historie.

Co se skrývá pod výrazem „myslet, jednat a komunikovat opačně“? Simon to ilustruje na schématu Golden Circle: „Naprostá většina lidí ví, co dělá, jen někteří vědí, jak to dělají a pouze výjimky ví, proč to dělají,“ popisuje Simon soustředné kruhy s popisky What, How a Why. Why podle něho neznamená zisk, je to pro něj otázka po poslání či smyslu naší činnosti. „Sám si zkus odpovědět na otázku, proč něco děláš, proč se kvůli tomu zvedneš ráno z postele, případně proč některá z tvých oblíbených firem vlastně existuje a proč by se o to kdokoli jiný měl vůbec zajímat?“ podotýká Simon a dodává: „Odpověď na Why dokáže lidi strhnout a inspirovat. Když na poslání nebo smysl zapomeneš, zaujmeš své okolí jen těžko.“

Nejenom že na poslání většina z nás zapomíná. Když už o něčem mluvíme, točíme se zejména kolem What a hovoříme o tom nejjednodušším, co děláme. Úspěšní lidé a firmy však podle Simona začínají obráceně: „Nadšeně hovoří o hodnotách, jimž věří, o poslání, které mají. Začínají od jádra, od Why. Apple neprodává telefony lidem, kteří chtějí volat mamince a tatínkovi. Ale nadšencům, co stejně jako Apple věří, že je nutné neustále přemýšlet jinak a posunovat status quo. Dělá to tím způsobem, že vyvíjí nové produkty s perfektním designem, které je snadné používat. A jedním z těch produktů je iPhone, kup si ho.“ Když to dokáže Apple, zvládl to Martin Luther I-Have-A-Dream King a do oblak to hnalo i bratry Wrighty, kteří věřili, že s létacím strojem změní chod světa, není důvod, proč by to nebyla správná cesta i pro tebe, když třeba potřebuješ sestavit tým spolužáků pro společnou seminárku z mikroekonomie.

Za vším hledej biologii

Většina teorií o lidském chování vychází z psychologie, Golden Circle prorůstá dokonce do biologie. Lidský mozek se totiž skládá z různých částí, přičemž má každá z nich jinou funkci. Jedna z vývojově nejmladších částí – neokortex – zodpovídá za naše racionální a analytické schopnosti, mnohem starší limbické části mají na starosti lidské pocity, chování a rozhodování. „Kdybychom to celé namalovali, nápadně by se náš mozek podobal diagramu Golden Circle,“ vysvětluje Simon a dodává: „Když tedy mluvíš o What, stimuluješ přemýšlení, když ale komunikuješ od Why, promlouváš přímo k limbickým částem mozku, které ti umožní ostatní inspirovat a přesvědčit.

Jestli jsi taky někdy přemýšlel, proč se lidi mnohdy nerozhodují racionálně a proč při volbě podléhají emocím, vysvětlení je ukryté právě v našem mozku. Simon svou teorií navíc odhaluje, proč je vnímání smyslu činnosti důležité pro vnitřní motivaci člověka.

Better working world

Zatímco bratři Wrightovi věřili, že vynálezem létajícího stroje změní chod světa, Samuel Pierpont Langley byl hnán tím, že zbohatne a stane se doopravdy slavným. Nedokázal kvůli tomu dostatečně namotivovat své spolupracovníky, kteří nešli až za hranice možného, a když se bratrům podařilo odlepit svůj Wright Flyer od povrchu Severní Karolíny a uletět necelých 40 metrů, ztratil motivaci a projekt úplně zabalil.

Poslání a jasně definovaný smysl ti pomohou udržet motivaci. Skuteční lídři navíc díky tomu inspirují své okolí a daří se jim nadchnout další lidi, kteří jim s jakýmkoli projektem dokážou pomoct. „Nejdeme za nimi, protože musíme, ale protože se na tom sami chceme podílet,“ uzavírá Simon. Ani my v EY nehledáme lidi, co jen chtějí práci. Nejlepší jsou totiž kolegové, kteří věří v to samé jako my, a to: Když funguje byznys lépe, funguje lépe i celý svět. V co věříš ty?

Simon Sinek je speaker, konzultant, autor bestsellerů jako Start with Why nebo Leaders Eat Last a spojil síly s EY, abychom společně změnili způsob, jakým funguje byznys ve 21. století. Naše společná platforma The Why Effect kombinuje jeho teoretický přístup ke smyslu práce a naše zkušenosti s consultingem. Usnadňujeme firmám přeměnu tím, že promítáme smysl jejich existence do řízení organizace, čímž se mimo jiné daří více zapojit lidi do fungování firmy a ve výsledku jsou naši klienti inovativnější a snadněji dosahují svých dlouhodobých cílů.

Sandra Jirásková

Recruitment manager

Máš zájem o newsletter plný inspirace?